.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با بررسی نکات هفت گانه ؛
« توسعه مازندران » و حلقه مفقوده ای به نام گردشگری روستایی !
شمال نیوز : استانی با بهره‌مندی از نعمات خدادادی جنگل، دشت، جلگه، دریا ، رشته‌کوه‌های البرز و قله دماوند که سالانه پذیرای 30 میلیون مسافر آن هم در طول سال به خصوص در ایام تعطیلات نوروز است ومسافرانی که می‌توانند ....
« توسعه مازندران » و حلقه مفقوده ای به نام گردشگری روستایی !

شمال نیوز / دکتر عبدالله سعیدی کیاسری : نگاه به صنعت گردشگری امروزه از تک بعدی به ابعاد مختلف گسترش یافته است که هر کدام آنها می تواند پشتوانه بزرگی برای اقتصاد یک نطقه به شمار رود . « گردشگری روستایی » به خاطر مختصات بی نظیرش ، یکی از زیرشاخه ای مهم صنعت گردشگری است که باید با توجه به تعدد روستاها در مازندران و جاذبه های بی نظیری که در آن ها وجود دارد ، به آن توجه ویژه شود .

 

 رونق گردشگری روستایی می تواند به شیوه های مختلف برای روستاها و ساکنان آنها مزایای زیادی در بر داشته باشد.  از مهم ترین آنهاعبارتنداز:

 

1) به مناطق روستایی و جوامع محلی آنها کمک اقتصادی می‌کند

 

گردشگری روستایی در ایران می تواند به حمایت سریع از صنایع‌دستی محلی بپردازد. این نوع از گردشگری می تواند به کشاورزان کمک کند تا محصولات محلی، لبنی و کشاورزی خود را مستقیما به دست مصرف کنندگان برسانند. بنابراین، شغل های بیشتری ایجاد خواهد کرد.

 

با درآمد ورونق اقتصادی بیشتر، رفاه، بهداشت ودرآمد بیشتری نصیب این مردمان خواهد شد. روستاییان نیز  می‌توانند مانند شهرنشینان از مزایای فناوری های موجود در شهرها  بهره مند شوند.

 

2) زیرساخت های مناطق روستایی را تقویت می کند

 

دولت‌ها مجبورند برای راحت تر  و امن تر شدن حمل و نقل، راه های استاندارد بهتر و بیشتری بسازند. آنها باید تسهیلات مخابراتی بهتر، سیستم های فاضلاب پیشرفته تر ، و آبرسانی موثرتری برای روستاییان فراهم نمایند. ممکن است به نظر برسد که این به معنای تدارک امکانات بهتر برای بازدیدکنندگان است، لیکن این جامعه محلی است که دست آخر از این اقدامات منتفع خواهد شد.

 

در طی چند دهه گذشته، راه های روستایی بسیاری در ایران ساخته شده اند. بنابراین، ما پیشتر در این مناطق شاهد خدمات‌رسانی بوده ایم. کافی است چند گام دیگر برداشته شود تا جوامع روستایی بتوانند پذیرای مهمانان وگردشگران داخلی و خارجی باشند.

 

3) از لحاظ اجتماعی به جوامع محلی کمک می کند

 

هنگامی که گردشگری روستایی به خوبی مدیریت شود، می‌تواند به میزبانان و مهمانان داخلی و خارجی کمک کند تا در حین مواجهه یا تعامل با یکدیگر تجربه بهتری داشته باشند. در دنیای گردشگری آنچه که دیده می شود قوی تر از چیزی است که در اخبار منتشر می گردد. جوامع محلی که در آرامش زندگی می کنند و مشتاق خوشامدگویی به گردشگران داخلی و خارجی هستند می توانند واقعیت های مربوط به اقوام مختلف ایرانی را به طور دقیق و واقعی منعکس نمایند. هر دو طرف از یکدیگر خواهند آموخت و  به تبادل تجربه وفرهنگ با یکدیگر خواهند پرداخت.

 

جوامع روستایی می توانند بیشتر در خصوص مزایا و چالش های سبک زندگی شهری بیاموزند. بازدید کنندگان شهری نیز می توانند بیشتر در خصوص زندگی ساده اما بی تکلف و کم دردسر روستایی بیاموزند. گردشگری روستایی در ایران می تواند زمینه چنین تعامل هایی را فراهم آورد.

 

4) روستاییان را از ارزش میراث شان آگاه می سازد

 

تصورغالب و البته غیرقابل قبول دربین برخی روستاییان آن است که  شهرها پر از ارزش هستند و چیزی در روستاها پیدا نمی شود ! گردشگری روستایی می تواند در ایران تبدیل به جریانی شود که چشمها را بگشاید. اهالی مناطق روستایی در خصوص ارزشها، سنت ها، آداب و رسوم و… که نظام ارزش های شان را می سازند آگاه تر خواهند شد. علاوه بر آن، قلعه ها، کاروانسراها، امامزاده ها، مساجد، آب انبارها، بادگیرها، یخچال های طبیعی … همگی به عنوان مقاصد گردشگری شناسایی خواهند شد.

 

با تدارک دیدن بودجه ای برای بازسازی این ساختمان ها و نمایش آداب و رسوم، دولت نیز می تواند به افراد بومی کمک کند تا بیشتر در خصوص ارزش های جوامع خود بیاموزند.

 

5) به توسعه پایدار و گردشگری مسئولانه در مناطق روستایی کمک می کند

 

هنگامی که شغل‌های بیشتری در مناطق روستایی ایجاد شود و افراد بومی سبک زندگی بهتری داشته باشند، دلبستگی آنها به ارزشها، میراث و جوامع شان افزایش خواهد یافت. آنها بیشتر تمایل پیدا می کنند که از این میراث محافظت کنند و به آن ها ببالند. با آموزش بیشتر، اشتیاق آنان برای حفظ فرهنگ، هنر، صنایع دستی و کشاورزی موروثی شان افزایش خواهد یافت. آنگاه توجه بیشتری نسبت به دارایی های شان مانند محیط زیست ومیراث فرهنگی ملموس و ناملموس و… خواهند داشت.

6) به ترویج محافظت از جاذبه ها خواهد انجامید

 

گردشگری روستایی می تواند باعث تقویت تلاش های محلی جهت محافظت دقیق‌تر و مشتاقانه تر از ارزش های محلی بشود. روستاییان نیز به جای ترک روستاها و رفتن به شهرها جهت یافتن شغل، ارزش،… بیشتر علاقمند به ماندن در روستاهای خود و محافظت از داشته هایشان خواهند شد. در نتیجه، ساکنان روستا ها از جاذبه های طبیعی و فرهنگی شان محافظت خواهند کرد . محیط زیست و حیات وحش بهتر محافظت خواهد شد. ارزش پوشش گیاهی و گونه های گیاهی بیشتر مشخص خواهد شد و مورد حفاظت قرار خواهند گرفت. در ضمن، توسعه بی‌مورد صنعتی نیز متوقف خواهد گردید.

7) مانع از توسعه سریع شهری خواهد شد

 

هنگامی که گردشگری روستایی منبع درآمد دیگری برای روستانشینان فراهم آورد، جوانان مجبور نخواهند بود که ترک دیار کنند و به دنبال موقعیت های شغلی بهتر رهسپار شهرها شوند. در نتیجه ، شهرها با آن سرعتی که در گذشته رشد می‌کردند، توسعه نخواهند یافت. روستاییان جوان ترجیح خواهند داد در محل زندگیشان باقی بمانند و به جای جستجوی شغل های کم درآمد دور از خانواده، به گردشگران خدمت رسانی کنند و کسب درآمد نمایند.

 

وقتی هم که جمعیت شهرها مانند گذشته رشد نکند نیازی به توسعه مناطق مسکونی و زیرساخت ها برای خدمات رسانی به افراد بیشتر نخواهد بود. بنابراین، زندگی شهری برای شهرنشینان مطلوب‌تر شده ، چنانکه زندگی روستایی برای روستانشینان دلنشین تر خواهد بود.

 

بومگردی فرصتی طلایی برای رونق اقتصاد گردشگری در مازندران 

 

مازندران با دارا بودن ظرفیت‌های بی‌شمار در ‌بومگردی می‌تواند در حوزه صنعت گردشگری چرخ‌های اقتصادی خود را پرشتاب نماید اما به دلیل نبود استراتژی‌های مناسب در این زمینه این فرصت تاکنون مغفول مانده است !

 

مازندران استانی شناخته‌شده برای همه است، جزو سه استان شمالی کشور که برخلاف سایر استان‌ها بر روی نقشه رنگ سبز بیشتر و پررنگ‌تر دیده می‌شود.استانی که در طول چهار فصل سال به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص و مناسب، پذیرای مسافران و گردشگران بی‌شماری است.علاوه بر آن با بهره‌مندی از خاک حاصل‌خیز و رطوبت مناسب در این چهار فصل هر نوع محصولی تولید می‌شود به طوری‌که علاوه بر تامین موادغذایی مردم مازندران موادغذایی دیگر هم‌وطنان کشور را نیز تامین می‌کند.

 

استانی با بهره‌مندی از نعمات خدادادی جنگل، دشت، جلگه، دریا ، رشته‌کوه‌های البرز و قله دماوند که سالانه پذیرای 30 میلیون مسافر آن هم در طول سال به خصوص در ایام تعطیلات نوروز است و مسافرانی که می‌توانند در افزایش رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال‌زایی جوانان، توسعه گردشگری و تبدیل این استان به قطب صنعت گردشگری کشور با ورود گردشگران خارجی تاثیرگذار باشند اما عدم مدیریت صحیح و نداشتن انگیزه برای تو سعه گردشگری روستایی ، بوم گردی در استان مورد توجه کارگزاران گردشگری قرار نگرفته و این سرمایه عظیم خدادادی همچنان مورد غفلت قرار گرفته و کسی پاسخگوی این معضل بزرگ که عبارت است از به فراموشی سپردن بوم‌گردی می باشد نیست !

 

از مدیران ارشد مازندران و مدیران گردشگری انتظار می‌رود از  گردشگری روستایی حمایت همه جانبه بعمل آید تا شاهد توسعه یافتگی روستاهای مازندران باشیم .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.239 seconds.